بودجه بندی درس علوم اجتماعی کنکور انسانی
نوشته شده توسط : sevda

داوطلبا با استفاده از بودجه بندی درس علوم اجتماعی کنکور انسانی ۱۴۰۰ می تونن از اهمیت دروس مختلف نسبت به بررسی سوالات کنکور سال های قبل آشنا بشن و بدونن برای کدوم مبحث باید وقت بیشتری برای مطالعه بذارن و برنامه ریزی دقیق تری برای کنکور داشته باشن .

 



برای اینکه بتونین زمان بندی مناسبی برای مطالعه هر درس کنکوری داشته باشین بهتره با بودجه بندی هر درس هم آشنایی پیدا کنین. بودجه بندی یعنی اینکه از هر درس چند تا سوال مطرح میشه و از این تعداد سوال، چه تعدادی برای هر بخش یا هر فصل هست.

به این ترتیب می تونین برای مباحثی که تعداد سوالات بیشتری رو به خودش اختصاص میده زمان بیشتری هم در نظر بگیرین. بودجه بندی درس علوم اجتماعی ۱۴۰۰ برای داوطلب های کنکور سراسری هم به همین مبحث می پردازهو شما رو آماده می کنه که در برابر چه نوع سوال هایی قرار می گیرین. حالا برای دسترسی راحت شما به این بودجه بندی ها، در ادامه این مقاله بودجه بندی درس علوم اجتماعی 1400 رو گذاشتیم.

 

 

بودجه بندی درس علوم اجتماعی کنکور انسانی ۱۴۰۰

برای داشتن رتبه خوب در کنکور، همه مطالب و فصل های درسی مهم هستن اما برای کسی که طراح سواله، بعضی از مباحث و سرفصل ها مهم تر از بقیه قسمت ها محسوب میشه و به همین دلیل بهتره که شما با نحوه بودجه بندی دروس مختلف در طی سالهای اخیر آشنایی داشته باشین.به همین دلیل امروز ما قصد داریم شما رو با توجه به نوع سوالات مطرح شده در کنکور 98 و 99، با بودجه بندی درس علوم اجتماعی برای کنکور 1400 آشنا کنیم.

طبق بررسی های که ما انجام دادیم، در هر دو سال، در این درس، 3 تا سوال از پایه دهم، 9 تا سوال از پایه یازدهم بوده و از پایه دوازدهم 6 تا سوال ( سال 98) و 8 تا سوال (سال 99)مطرح شده.

بهتره شما طبق این بودجه بندی به برنامه ریزی درسی بپردازین و زمان هایی هم را که قراره به مطالعه اختصاص بدین، براساس این بودجه بندی باید باشه. اینجوری به قسمت هایی که بیشتر سوال میاد، زمان بیشتری خواهید داد و به طور قطع نتیجه بهتری هم خواهید گرفت. مخصوصا اگر زمان مطالعه تون هم کم باشه و زمان زیادی در اختیار نداشته باشین. اینطور که طبق سوال های کنکور انسانی سال های قبل مشخصه بودجه بندی درس علوم اجتماعی نظام جدید به صورت جدول زیر بوده:

مبحث هویت فردی و اجتماعی: 1 سوال

تحولات هویتی جهان اجتماعی: 1 سوال

هویت ایرانی: 1 سوال

فرهنگ معاصر غرب و نظام نوین جهانی: 4 سوال

چالش های جهانی: 2 سوال

بیداری اسلامی و جهان جدید: 3 سوال

ذخیره دانشی: 1 سوال

به این ترتیب خیلی راحت می تونید بفهمید که چطور و چقدر باید مطالب مهم رو بخونین. و دیگه وقت خودتون رو صرف مباحث کم اهمیت تر نمی کنید و در نتیجه بهترین اثربخشی رو خواهید دید.

بیشتر بخوانید: بودجه بندی کنکور انسانی

 

 

 

 

 

اهمیت بودجه بندی علوم اجتماعی کنکور انسانی ۱۴۰۰

همونطور که گفتیم قبلا از مهمترین سوال های بچه های کنکوری اینه که از هر فصل چند تا سوال میاد( مثلا در مورد درس علوم اجتماعی) و اینکه چه تاثیری در ضرایب و مسائل دیگه می تونه بذاره؟

جواب همه این سوال رو با بررسی بودجه بندی درس علوم اجتماعی ۱۴۰۰، می تونین بفهمین. برنامه ریزی درسی برای کنکور خیلی مهمه. چه برنامه ریزی طولانی مدت و چه کوتاه مدت. برای داشتن یک برنامه ریزی درست و حسابی و دقیق حتما باید بودجه بندی رو بدونید.

حالا ممکنه این بودجه بندی که در ارتباط با درس علوم اجتماعی برای شما عنوان کردیم، در حد یک یا دو سوال متفاوت باشه اما به طور کلی با بررسی های سالانه، به همین نتایجی که براتون آوردیم، رسیدیم. زیاد نگران تفاوت نباشید. با آگاهی از کلیات این بودجه بندی ها در تمام دروس، می تونید راه رو به شکل هموارتر طی کنید.

 

بودجه بندی علوم اجتماعی کنکور انسانی

 

در مقاله زیر کنکور انسانی سال گذشته به طور کامل تحلیل شده و می تونین با خوندن اون با روند سوالات بیشتر آشنا بشین.

بیشتر بخوانید: تحلیل کنکور انسانی

 

نحوه مطالعه علوم اجتماعی در کنکور انسانی ۱۴۰۰

با توجه به اینکه درس علوم اجتماعی برای بچه های کنکوری رشته علوم انسانی خیلی مهم و اختصاصی تلقی میشه، چطور مطالعه کردن این درس هم خیلی مهمه. برای قبولی در بعضی رشته های دانشگاهی، ضریب این درس خیلی مهمه. در ضمن اینکه بچه های داوطلب معمولا درصدهای خوبی رو در این درس میزنن و به همین دلیل رقابت جدی تر میشه. به همین دلیل بهتره روش هایی رو برای مطالعه انتخاب کنین که بیشترین بازدهی رو داشته باشه. بودجه بندی درس علوم اجتماعی 1400، به شما در این زمینه هم می تونه کمک کنه.

 

خلاصه نویسی:

خلاصه نویسی می تونه خیلی به جمع بندی و یادآوری مطالبی که خوندید کمک کنه. شما در طول یک سالی که در اختیار دارید، درسی مثل علوم اجتماعی رو مطالعه می کنید ولی در ماه های آخر و نزدیک به کنکور، فقط زمان جمع بندی کنکور مطالب خونده شده است.

اگر هر زمان که مطالعه دقیق یک فصل، یک بحث رو تموم کردید، در همون روز شروع به خلاصه نویسی مطالب مهم و کلیدی و فرار اون مبحث بکنید، در ماه آخر که زمان مروره، می تونین با یک نگاه انداختن ساده به همون خلاصه ها، دوباره مباحث رو یادآوری و در ذهنتون ملکه کنید.

این خلاصه نویسی علاوه بر اینکه می تونه مطالبتون رو جمع بندی کنه و مختصر و مفید، به دلیل اینکه شروع به نوشتن می کنید، همین عمل نوشتن خودش می تونه به یادگیری و حفظ مطلب کمک اساسی کنه.

 

روش تست زنی:

با تست زدن های پشت سر هم می تونین هم به سرعتتون اضافه کنین و هم می تونین نقاط ضعف و قوت خودتون رو بهتر بشناسین. البته روش ها و تکنیک های مختلفی برای تست زنی وجود داره.

میشه در کنار سوال هایی که وقتتون رو می گیره ضربدر و کنار اونهایی که سخته یا بلد نیستین، علامت – بذارین. سوال هایی که فکر میکنین وقت شما رو میگیره و آخرش هم به نتیجه نمی رسید رو کنار بذارین.با تست زنی می تونین قدرت این رو پیدا کنین که به خودتون بگین بعضی سوال ها رو بلد نیستین و باید (نه) بهش بگین. در ضمن می تونین مدیریت زمان رو در خودتون تقویت کنین.

البته باید توجه داشته باشین تا درسی رو مطالعه نکردین، به تست زنی نپردازین. در ضمن بهتره با تست های ساده تر شروع کنین تا با جواب صحیح دادن به اون ها، انگیزه و اشتیاق تون بیشتر بشه.

برای اطلاع از همه تکتیک ها تست زنی در کنکور می تونین مقاله زیر رو بخونین.

بیشتر بخوانید: روش های تست زنی

بررسی سوالات کنکور سالهای قبل:

یکی از بهترین کارهایی که وقت خوندن درس علوم اجتماعی می تونین انجام بدید اینه که سوال های کنکور سال های قبل رو مطالعه و بررسی کنید. به این ترتیب هم می تونین با نوع سوال ها بیشتر آشنا بشین، هم می تونین میزان سختی و آسونی سوالات رو بسنجید، هم با بودجه بندی درس علوم اجتماعی از نزدیک آشنا میشین. سوالات کنکور سال های قبل شما رو آماده می کنه و ترس شما رو از مواجه با کنکور خیلی کم میکنه.

 

مرور:

همه شما می دونین که هیچی به اندازه مرور کردن نمی تونه مطالب رو خوب تو ذهنتون جا بندازه. هر چقدر هم که دقیق و مفهومی درس بخونین، از مرور کردن بی نیاز نیستین! البته یک نکته رو باید در نظر داشته باشین که منظور ما از مرور کردن فقط این نیست که ماه آخر فقط این کار رو انجام بدین. بلکه شما می تونین از هر فرصتی برای این کار استفاده کنین. هر چی بیشتر، بهتر!

 

توجه به ضریب این درس با توجه به زیر گروه مدنظر:

شما باید برای هر رشته ای که مدنظرتون هست، ضریب درس علوم اجتماعی رو در نظر داشته باشین. با توجه به رشته های مختلف، ضریب این درس می تونه متفاوت باشه. و با توجه به این مسئله باید تلاش خودتون رو بالانس کنین.

برای اطلاع از ضرایب دروس انسانی در زیر گروه های مختلف می تونین مقاله زیر رو بخونین.

بیشتر بخوانید: زیر گروه های انسانی

منابع مناسب برای مطالعه علوم اجتماعی در کنکور انسانی ۱۴۰۰

برای موفقیت در کنکور انسانی و رتبه خوب کسب کردن و مخصوصا اینکه بتونین درصد بالایی رو در ارتباط با درس علوم اجتماعی بزنین، حتما باید بر اساس بودجه بندی درس علوم اجتماعی ۱۴۰۰ و البته استفاده از منابع کمک درسی، پیش برین.

قبل از استفاده از منابع کمک درسی برای مطالعه بیشتر، شما باید کل کتاب علوم اجتماعی خودتون رو در هر 3 پایه دهم و یازدهم و دوازدهم، کامل و دقیق خونده باشین. بدون فهم کامل مطالب درسی، شک نکنید که بهترین منابع درسی هم نمی تونه به شما کمکی کنه.

پس اولین قدم تکمیل کردن کتاب درسی خودتون هست. بعد از اون می رسیم به منابع کمک درسی. یک نکته رو قبل از هرچیز باید در نظر داشته باشین و اونم اینه که درس علوم اجتماعی یا به عبارت دیگه جامعه شناسی، درس حفظ کردنی نیست! اگه بخواین فقط مطالب رو طوطی وار فقط حفظ کنید تا شاید به یک نتیجه درست حسابی برسید، سخت در اشتباهید!

باید مطالب جامعه شناسی رو حلاجی کنید، تجزیه و تحلیل کنید و از داخلش مفاهیم رو بیرون بکشین. اگر اینطوری مطالعه کنین مطمئن باشید که هرجور هم سوالات رو پیچیده بدن باز هم می تونین اون ها رو درک کنین و جواب درست رو پیدا کنین.

هر کلمه در درس علوم اجتماعی مفهوم و باری رو با خودش به همراه داره. تا معنی و مفهوم کلمات کلیدی رو متوجه نشین، نمی تونین در پاسخ به سوالات حرفه ای عمل کنین.

شما با یک جستجوی ساده در شبکه های اینترنتی و البته کمک گرفتن از افراد مشاور و متخصص و یا دانش‌آموزایی که سال های قبل در کنکور قبول شدن، می تونین بهترین منابع کمک درسی رو پیدا کنین و در کنار کتاب درسی خودتون از مطالب و نکات طلایی اونها هم استفاده کنین.

کلام آخر اینکه حتما باید برای موفقیت در کنکور به شکل جمعی مسائل رو در نظر داشته باشین. از حفظ انگیزه گرفته تا برنامه ریزی دقیق، استفاده از منابع کمک درسی و آگاهی از بودجه بندی های درس های مختلف.

اگه بعد از خوندن این مقاله باز سوال یا ابهامی در خصوص بودجه بندی درس علوم اجتماعی کنکور انسانی 1400 دارین می تونین از طریق سیستم مشاوره تحصیلی تلفنی تحصیلیکو با کارشناسای تحصیلیکو در ارتباط باشین و همه سوالاتتون رو بپرسین . 

در ادامه بخوانید: بهترین منابع کنکور انسانی

 

 

 

 



سوالات متداول

 

1- ✔️ چه جوری می تونیم با مباحث پر تکرار درس علوم اجتماعی آشنا بشیم ؟

✔️ برای اطلاع از مباحث پر تکرار می تونین از بودجه بندی این درس کمک بگیرین که این بودجه بندی در این مقاله گذاشته شده .

2- ✔️ اطلاع بودجه بندی درس علوم اجتماعی چه کمکی به داوطلبا می کنه ؟

✔️ همون طور که در این مقاله به طور کامل توضیح دادیم ، داوطلبا با استفاده از این بودجه بندی ها می تونن مباحث مهم رو بشناسن و برنامه ریزی دقیق تری انجام بدن.

3- ✔️ چه جوری می تونیم درصد بالایی از درس علوم اجتماعی کنکور انسانی داشته باشیم ؟

✔️ یکی از راه هایی که باعث میشه بتونین درصد بالایی از این درس تو کنکور داشته باشین اطلاع از بودجه بندی اونه که توضیحات بیشتر در این مقاله داده شده.

منبع : بودجه بندی درس علوم اجتماعی کنکور انسانی





:: بازدید از این مطلب : 59
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 31 فروردين 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: